Ponownie na rynku pracy

Jeśli znalazłeś/aś się ponownie na rynku pracy, nawet jeśli poszukujesz zatrudnienia już od dłuższego czasu, NIE PODDAWAJ SIĘ! 

Poniżej znajdziesz parę wskazówek, które pomogą Ci szybko odnaleźć się ponownie na rynku pracy i podnieść swoje szanse na zatrudnienie. 

1. Dokonaj oceny swoich umiejętności

Znajdź chwilę na zastanowienie się jakie wykształcenie, doświadczenie i mocne strony wnosisz na rynek pracy. Stwórz listę umiejętności miękkich i twardych, która pomoże Ci szybko zidentyfikować oferty pracy, zgodne z Twoim umiejętnościami i zapobiegnie ewentualnemu rozczarowaniu. Im więcej punktów na Twojej liście zgadza się z wymaganiami oferty pracy, tym większa szansa, że otrzymasz telefon od rekrutera z zaproszeniem na rozmowę.

Jak to zrobić w praktyce? 

Jak już dokonasz ewaluacji swoich umiejętności i stworzysz listę, pomyśl nad 1-2 przykładami sytuacji, w których mogłeś/aś zademonstrować daną umiejętność.

Jak dobrze przyjrzysz się swoim przykładom, szybko zorientujesz się, że w każdym przykładzie znajduje się wiele innych powiązanych umiejętności, które wykorzystałeś/aś w danej sytuacji. Na przykład, mogłeś/aś zapisać na swojej liście “umiejętność rozwiązywania problemów w trakcie obsługi trudnych klientów”. Jak przyjrzymy się temu przykładowi, wskazuje on nie tylko na umiejętność rozwiązywania problemów, ale też umiejętności profesjonalnej obsługi klienta, zarządzanie konfliktem, elastyczność i zdolności adaptacji.

Samoświadomość jest tu kluczem! Świadomość swoich mocnych stron pomaga w omawianiu ich w trakcie rozmowy rekrutacyjnej. A więc zacznij od listy! 

2. Zastanów się czego szukasz 

Trudno znaleźć świetną pracę, jeśli nie wiesz, co to dla Ciebie oznacza. Zanim więc rozpoczniesz poszukiwania pracy na szeroką skalę, zatrzymaj się na chwilę i zastanów się, czego tak naprawdę szukasz? 

Stwórz listę swoich priorytetów jeśli chodzi o: 

  • Stanowisko,
  • Zakres obowiązków, 
  • Zarobki, 
  • Kulturę firmy,
  • Lokalizację, itd.

i z tym przejdź do kolejnych kroków. Ta lista priorytetów będzie Twoim punktem odniesienia i zapobiegnie przyjęciu oferty “pierwszej z brzegu”. 

Pamiętaj jednak, że znalezienie tej właściwej pracy, tej spełniającej Twoje wymagania to proces, a więc wymaga czasu. Dodatkowo, jeśli chcesz tą wymarzoną pracę znaleźć w miarę szybko, wymaga to poświęcenia wielu godzin. Potraktuj poszukiwania pracy, jak pracę i wyznacz “godziny pracy” w ciągu dnia na te działania. 

3. Spróbuj szukać pracy różnymi kanałami 

Ok, ale gdzie tej pracy szukać? 

Jest parę sposobów na poszukiwanie pracy:  

  1. Strony takie jak pracuj.pl –  łatwy sposób na poszukiwanie różnych stanowisk, czy konkretnych branży; 
  2. LinkedIn – profesjonalna sieć kontaktów zawodowych, doskonałe miejsce, aby dać się zauważyć rekruterom. Aktualne oferty pracy można znaleźć w zakładce “praca”, ale też można szukać otwartych pozycji bezpośrednio na stronach firm, którymi jesteś zainteresowany/a. 
  3. Twoi znajomi – zapytaj się wśród znajomych, czy w ich organizacjach są jakieś otwarte stanowiska, polecenie to świetny sposób na szybkie znalezienie pracy!
  4. Media społecznościowe – stwórz interesujący, przyciągający uwagę post -reklamę na media społecznościowe, w którym zareklamujesz swoje umiejętności i dasz znać sieci znajomych, że jesteś otwarty/a na propozycje zawodowe. 


Agencje pracy

Po wsparcie w poszukiwaniu pracy możesz udać się do agencji pracy / rekrutacyjnych, takich jak: 

Jobhouse, Adecco, Randstad, Manpower – to tylko niektóre z licznych agencji zawodowych, w których znajdziesz pomoc w poszukiwaniu pracy i przygotowaniu się do rozmowy rekrutacyjnej. Oprócz agencji działających na skalę globalną, na rynku pracy znajdują się też agencje działające na rynek lokalny – warto to sprawdzić. Agencje mogą być dużym wsparciem, warto przesłać im swoje CV i informacje o preferencjach zawodowych. Oprócz pomocy w kontakcie z pracodawcami i przygotowaniu do rozmowy, wesprą też w negocjacjach wynagrodzenia. 

Doradztwo rozwojowe 

Wsparcia mogą Ci też udzielić agencje rozwoju talentów i doradztwa zawodowego. Przed dokonaniem pierwszych kroków na rynku pracy, ogromną pomocą mogą okazać się spotkania z ekspertami rekrutacji i rozwoju zawodowego. Ponownie jak w przypadku agencji pracy, firm doradzających w kolejnych krokach w karierze na rynku jest wiele. 

My zapraszamy do nas, do Go4Grow

Nasi eksperci z Go4Grow, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w rekrutacji i rozwoju pracowników, pomogą w szybkim odnalezieniu się na rynku pracy. Pomogą w zbudowaniu CV i profilu zawodowego na LinkedIN. Przygotują też do rozmowy rekrutacyjnej i pomogą w swobodnym mówieniu o swoich osiągnięciach. 

Sprawdź jak jeszcze możemy Ci pomóc: Go4Grow – doradztwo rozwojowe

4. Potęga sieci

Szukanie pracy poprzez sieć znajomości jest zdecydowanie jednym z najlepszych sposobów na jej szybkie znalezienie. 

Porozmawiaj ze znajomymi i przyjaciółmi, którzy pracują w podobnej branży, a także nie bój się odezwać bezpośrednio do rekruterów na LinkedIn. Jeśli znasz kogoś, kto akurat pracuje w organizacji, którą jesteś zainteresowany/a, poproś o polecenie Twojej kandydatury. Pracodawcy bardzo polegają na systemie poleceń pracowniczych, a to też kolejny sposób na przyspieszenie procesu aplikacyjnego. 

Może nie czujesz się komfortowo prosząc o przysługę, albo w ogóle jesteś zawstydzony/a swoją  sytuacją zawodową. Cokolwiek Cię blokuje w szukaniu wsparcia, rozważ następujące aspekty: 

  • Dobrze jest pomagać innym. Większość osób, jeśli tylko ma taką możliwość, pomoże Ci z przyjemnością. 
  • Ludzie lubią doradzać i być docenionym za swoją ekspertyzą. 
  • Prawie każdy znalazł się kiedyś w swoim życiu bez pracy. Zdecydowanie znajdziesz zrozumienie dla swojej sytuacji. 
  • Bezrobocie to bardzo stresujące i izolujące doświadczenie. Nawiązując kontakt z innymi osobami, możesz zyskać poczucie wspólnoty, zachętę do dalszych poszukiwań i wsparcie moralne.

5. Jak przenieść swoje poszukiwanie pracy na wyższy poziom? 

Wskazówka #1 Ustaw alerty ogłoszeń 

Możesz ustawić alerty ogłoszeń na takich stronach jak np. LinkedIn, Indeed, Glassdoor. Alerty wykonują za Ciebie tą “ciężką robotę” znalezienia ogłoszeń pasujących do Twoich wymagań. Wystarczy ustawić kryteria wyszukiwania, jak np. nazwa stanowiska, lokalizacja i Twój adres mailowy i z wybraną przez Ciebie częstotliwością ogłoszenia pracy będą trafiać bezpośrednio do Twojej skrzynki.   

Wskazówka #2 Dowiedz się wszystkiego co możliwe o firmie

Jak najlepsze zapoznanie się z firmą pomoże podjąć decyzję czy to w ogóle właściwe dla Ciebie miejsce pracy. Zrób to zanim do niej zaaplikujesz, zaoszczędzisz czas, unikniesz rozczarowań. 

Wskazówka #3 Użyj swojej sieci znajomych aby znaleźć pracę 

To proste – powiedz WSZYSTKIM, że szukasz pracy. Nikt Ci nie pomoże, jeśli zwyczajnie nie będzie o tym wiedzieć, że szukasz pracy. 

Wskazówka #4 Postaraj się, abyś został przedstawiony firmie

Jeśli jest taka możliwość, postaraj się, abyś został/a przedstawiony bezpośrednio osobie rekrutującej. W ten sposób będziesz mieć zdecydowanie większe szanse na zaproszenie do rozmowy rekrutacyjnej. To jest szybszy i dużo skuteczniejszy sposób niż aplikacje on-line.  

Wskazówka #5 Zadbaj o siebie

Ostatni, jednakże tak samo ważny punkt, nie zapomnij zadbać o siebie w tym czasie próby. Szukanie nowej pracy, to bardzo stresujący proces – szczególnie jeśli działasz pod presją czasu. Znajdź chwilę na odpoczynek, coś co pomoże Ci się zrelaksować i oderwać na chwilę. Upewnij się też, że nie jesteś sam, znajdź wsparcie wśród znajomych.

Go4Grow – doradztwo rozwojowe.